مُجمَل

تو خود حدیث مفصّل بخوان.

مُجمَل

تو خود حدیث مفصّل بخوان.

ما، بیرون زمان ایستاده‌ایم؛
با دشنه‌ی تلخی در گُرده‌هایمان.

تمامِ آنچه بوده ايم

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

صد شکر که‌ این‌ آمد و صد حیف که آن رفت

جمعه, ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۳:۵۶ ب.ظ

الان دیگه این‌جوریه که اگه موهام یه‌کوچولو رشد کنه و به سر شونه هام برسه، می‌خوام مدل‌ش همیشه همین‌طوری کوتاه بمونه.

  • ۰ نظر
  • ۱۶ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۵:۵۶

نفرتی که تو می‌کاری

چهارشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۷:۱۸ ب.ظ

به نظر مى‌آمد هیچ‌کس، حتا نیتلى، درک نمى‌کند که او، کشیش آلبرت تیلر تپمن، به غیر از کشیش بودن انسان هم هست، که او هم مى‌تواند همسرى دل‌انگیز و پُرشور و زیبا داشته باشد که دیوانه‌وار عاشقش باشد، و سه بچه‌ى کوچک چشم‌آبى با چهره‌هایى غریب و فراموش شده هم داشته‌باشد که یک روز بزرگ مى‌شوند و او را عجیب‌الخلقه خواهنددانست و هرگز او را نمى‌بخشند که با این شغل کذایى‌اش این همه در اجتماع خجالت‌شان داده است. چرا هیچ‌کس نمى‌فهمید که او واقعاً عجیب‌الخلقه نیست، بلکه آدم معمولى غریبى‌ست که مى‌کوشد زندگى معمولى غریبانه‌اش را پى‌بگیرد؟ اگر خراشش مى‌دادند خون نمى‌ریخت؟ اگر قلقلکش مى دادند نمى‌خندید؟ به نظر مى‌رسد هرگز به ذهن‌شان خطور نکرده که او هم مثل آن‌ها چشم، دست، عضو، بُعد، حس و احساس دارد، او هم با همان اسلحه‌ها زخمى شده، با همان بادها گرم و سردش شده، و همان غذاها را به او هم داده‌اند، هرچند مجبورش کرده‌اند براى هر وعده غذا به سالن غذاخورى متفاوتى برود.

 

 

-از کتاب تبصره‌ی ۲۲ عزیزم-

 

 

الان اوضاع مملکت خیلی ناجوره. همه‌چیز. اقتصاد، حقوق زنان و عدالت اجتماعی. 

آدمایی که توی رأس هستند، اغلب‌شون و البته سن‌وسال‌دارهای در رأس، احتمالاً «دکتری» که پشت اسم‌شون می‌یاد، جعلیه. یعنی آدمایی هستن که تحصیلات و فکر و اندیشه ندارن و فقط از انقلاب، جنگ، چفیه و شهدا خرج می‌کنن، به قدرت می‌رسن و شعار حمایت از تولید داخل می‌دن و همزمان سیسمونی نوه‌شون رو از ترکیه تامین می‌کنن. 

توی همین زمان نمی‌ذارن اگه چهارتا آخوند درست‌وحسابی هم هست، بیان از «عدل و حکومت» علی توی تلویزیون بگن که هیچ، حاج‌آقا از تریبون استفاده می‌کنن و با نهج‌البلاغه‌ی علی برای بزرگواران ماله‌کشی می‌کنن.

 

این حرفا مقدمه‌ی اعتراض به حکومت نبود این دفعه، می‌خواستم بگم همه‌ی این حرفا درسته. اما آدمایی که معتقد به اسلامن به هر نحوی، یعنی نماز می‌خونن یا به حجاب معتقدن، نباید به خاطر اوضاع مملکت، یا به خاطر اعتقاد داشتن به اسلام مواخذه بشن. چون این اوضاع به اونا ربطی نداره. و اونا هم یک آدم عادی مثل بقیه‌. یکی انتخاب می‌کنه خداباوری رو و یکی هم ناخداباوری رو. آپشن اختیارو به کل بشریت اختصاص دادن، خوشبختانه.

اگه کسی این تنفر از مذهب و گیروگورهای حکومت رو به عنوان توجیه برای انجام خشونت فیزیکی و کلامی قرار بده، فقط اوضاع رو برای همه از اینی که هست، بدتر می‌کنه. 

البته آدمی که یه‌کم شعور داشته‌باشه، حتی اگه آتئیست و متنفر از مذهب باشه، این موضوع رو درک می‌کنه. اما خب این‌جور آدما توی این مملکت زیاد نیستن.

 

 

× برای حساب‌کشی باید رفت سراغ اونایی که قدرت رو در دست داشتند و دارند، نه چهارتا آدم معتقد به اسلام و طلبه‌ی جزءِ هیچ‌کاره.

 

  • ۱ نظر
  • ۱۴ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۹:۱۸