مُجمَل

تو خود حدیث مفصّل بخوان.

مُجمَل

تو خود حدیث مفصّل بخوان.

ما، بیرون زمان ایستاده‌ایم؛
با دشنه‌ی تلخی در گُرده‌هایمان.

تمامِ آنچه بوده ايم

۶ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

۴۴۷

جمعه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۱، ۰۲:۰۶ ق.ظ

من تا حالا عصر جدید رو تماشا نکردم. حتی یک قسمت. چند وقت پیش دیدم توی اخبار پیشنهادی گوگل یک خبر از خبرگزاری فارس اومده بود با تیتر نقل به مضمون «رواج سبک زندگی غربی با کی‌پاپ» که مربوط به اجرای گروهی توی عصر جدید بود. رفتم توی یوتیوب که اجرا رو ببینم. لباس‌هاشون به طور تابلویی و به نظر من کپی برداری‌شده از بی‌تی‌اس بود و وقتی شروع کردن به خوندن، حتی ملودی‌شون هم شبیه به خیلی از آهنگ‌های کی‌پاپی بود، یعنی راستش اولش حس‌کردم که طرف داره کره‌ای می‌خونه نه فارسی. وقتی که یادداشت خبرگزاری رو خوندم، به نظرم خیلی مضحک اومد. چون همین که می‌گه «رواج سبک زندگی غربی» یعنی کلاً کسی که متن رو نوشته «هیچ» درکی از این موسیقی و دنیاش نداره. نه از کارآموزی نه کمپانی‌های بزرگ کره نه این‌که این گروه بودن اصن یعنی چی. یعنی می‌تونه طرف از پشت‌پرده‌ی سیاه کی‌پاپ بگه، از ضجر کشیدن آدما و نقاب زدنشون، ولی آخه سبک زندگی غربی؟

 

به خوب و بدش کار ندارم، اما دنیای امروز خیلی سریع تغییر می‌کنه. تلفن می‌شه موبایل، نامه‌ فرستادن می‌شه تکست و بعدش پیام‌رسان‌ها، از فیلم‌های ویدیویی می‌رسیم به سی‌دی و دی‌وی‌دی و حالا هم سرویس‌های آنلاین تماشای ویدیو، از لی‌لی و خاله‌بازی به کنسول‌های بازی، از شجریان به بی‌تی‌اس که توی این‌یکی می‌تونین من رو به چالش بکشین و ... . 

توی این حرکت با سرعت نامحدود، اگرچه شاید حکومت‌ها همزمان با تغییرات تغییر نکنن، اما خیلی‌هاشون تلاش‌شون رو می‌کنن. قانون‌گذاری می‌کنن، درکش می‌کنن و ... . اما توی ایران فارغ از این‌که همه و به ویژه کسانی که در راس هستند در هر موردی نظر می‌دن، حتی اگه تخصص نداشته‌باشن، برای این‌که نمی‌تونن درکش کنن، ازش می‌ترسن، می‌گن حربه‌ی غربه، می‌خوان سبک زندگی اسلامی-ایرانی ما رو عوض کنن و ... . بعد از این حملات پانیک، چی کار می‌کنن؟ طرح صیانت تصویب می‌کنن، جلوش رو می‌گیرن، می‌گن جیزه و بده و سانسورش می‌کنن و البته همیشه هم شکست می‌خورن، همیشه. بدون استثنا.

مردم و بشریت برنمی‌گردن به ۱۴۰۰ سال پیش، شما باید ۱۴۰۱ سال بیاین جلو.

 

 

× بچه‌ها، فکرکنم از این بعد بخوام توی تلگرام هم بنویسم، و احتمالاً بیشتر اون‌جا. این آدرس چنله: 

mojmaal@

  • ۰ نظر
  • ۱۹ فروردين ۰۱ ، ۰۲:۰۶

۴۴۶

چهارشنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۱، ۰۴:۴۴ ق.ظ

زمان می‌بره به چهره‌ی جدیدم عادت کنم. 

  • ۰ نظر
  • ۱۷ فروردين ۰۱ ، ۰۴:۴۴

No matter what

سه شنبه, ۱۶ فروردين ۱۴۰۱، ۰۴:۲۳ ق.ظ

نگارنده تصمیم‌ قطعی‌ش رو گرفت. می‌خوام با موهای ۷۰ سانتی‌متری خداحافظی کنم. 

موهای بلند گزینه‌های آدم رو زیاد می‌کنه، از این‌که چه مدل بافتی روش انجام بدی و حتی چه مدلی کوتاهش کنی. اما الان می‌فهمم مارک منسن توی «همه‌چیز به فنا رفته است» چی می‌خواست بگه. من از این انتخاب‌ها خسته‌ام. از این همه گزینه‌ی روی میز. از این چیزایی که آزادی آدمو می‌گیره. این همه انتخاب. دیگه فان نیست.

  • ۰ نظر
  • ۱۶ فروردين ۰۱ ، ۰۴:۲۳

۴۴۴

يكشنبه, ۱۴ فروردين ۱۴۰۱، ۱۱:۱۷ ب.ظ

نه این‌که من فقط این‌جوری باشم، ما خانوادگی به آدما چندین‌بار فرصت می‌دیم و وقتی ببینیم این چرخه‌ی نادون‌فرض‌کردن گویا انتهایی نداره، آدما رو می‌ذاریم کنار.

الان توی این مرحله از زندگی‌ هستم که می‌تونم به خیلیا بگم «شدی واسه‌م یادش به خیر. واسه‌م مهم نیست حال دلت.» و الخ.

 

 

  • ۰ نظر
  • ۱۴ فروردين ۰۱ ، ۲۳:۱۷

دیشب و شب قبل‌ش خواب پدرم رو دیدم. همیشه وقتی خوابش رو می‌بینم می‌دونم که مدت زیادی نبوده، ولی نمی‌دونم که کلاً دیگه توی این دنیا نیست. دیشب اما وسط بُهتی که توی خوابم از نبودن و برگشتنش داشتم، متوجه شدم که دارم خواب می‌بینم و به‌خاطر بغض و گریه از خواب پریدم.

 

 

× بابایِ عزیزِ عزیزم، «دلم می‌خواد صداتو یه‌بار دیگه با دلهره بشنوم.»

  • ۰ نظر
  • ۱۴ فروردين ۰۱ ، ۰۲:۲۱

۴۴۲

دوشنبه, ۸ فروردين ۱۴۰۱، ۰۵:۰۵ ب.ظ

دیدم هنوز مونده تا قسمت ۲۸ فصل چهارم «اتک آن تایتان» بیاد، رفتم مانگا رو از همون‌جایی که قسمت ۲۷ تموم می‌شه، خوندم. حس می‌کنم جیگرم آتیش گرفته.

  • ۰ نظر
  • ۰۸ فروردين ۰۱ ، ۱۷:۰۵